logo

ŻYJ AKTYWNIE

Zdrowe opalanie - 8 faktów

Słońce ostatnio nas rozpieszcza, nad wodami, na łąkach, polanach i w parkach zaroiło się od amatorów opalania. Leżenie plackiem wiele godzin na słońcu nie jest jednak zdrowe. Opalanie może być jednak bezpieczne, jeśli stosuje się kilka zasad.

Po pierwsze zaplanuj ochronę. Kremu z filtrem należy zacząć używać już 5 dni przed opalaniem.  Duńskie badania dowodzą, że pozwoli Ci to pozostać na słońcu dwa i pół razy dłużej, zanim ulegniesz poparzeniu. Trzeba tylko pamiętać o właściwym kremie - tym fizycznym filterm (odbijający szkodliwe promieniowanie) zamiast chemicznego (absorbującego promienie).

Po drugie okulary przeciwsłoneczne! W okolicach powiek pojawia się aż 10 procent nowotworów skóry. Dlatego trzeba dbać o ten fragment ciała szczególnie mocno. Jakie okulary wybrać? Nie tylko ładne i modne, ale i bezpieczne. Szkła muszą mieć kategorię UV 4, a oprawki powinny minimalnie odstawać od twarzy.

Po trzecie możesz obronić się przed szkodliwymi promieniami poprzez ubranie. Jak się ubrać? Najprostszy sposób na przetestowanie materiału to zasłonięcie nim oczu – jeśli widzisz przez tkaninę, promienie UV na pewno przez nią przenikną. Najlepiej ochronią Cię syntetyki (np. poliester, nylon) lub denim, które mają bardzo ciasny splot. Pamiętaj też, że ciemne kolory pochłaniają część promieni.

Po czwarte zwróć uwagę na swoją skórę. Wszilkie problemy, jak trądzik, egzema czy rumień mocno obniżają ochronę i pozwalają promieniom mocniej penetrować skórę.  Dlatego warto szukać kosmetyków pielęgnacyjnych z zawartością ceramidów, fosfolipidów oraz trójglicerydów – składników naprawiających naturalną barierę ochronną skóry. 

Po piąte promienie UV działają nawet po zejściu ze słońca i niszczą komórki skóry. Najlepiej zatem godzinę po przyjściu do domu przyjąć z posiłkiem 81 mg aspiryny. Jej działanie nieodwołalnie hamuje powstające stany zapalne i obniża ryzyko czerniaka.

Po szóste pamiętaj o odpowiedniej porze nakładania filtra. Musisz to zrobić w domu, bowiem użycie go na słońcu zwiększa jego parowanie, zanim zdąży wniknąć w skórę. 

Po siódme promienie UV czają się nawet w Polsce podczas deszczowego lata, a szczególnie, gdy po niebie suną chmury. Promienie UV mogą odbijać się od ich spodu, co wzmaga ich szkodliwe dla skóry działanie. Właśnie wtedy promieniowanie może być o 50-75% wyższe niż przewidywane na ten dzień.

I po ósme. Nie odmawiaj sobie kawy.  Odkryto mianowicie, że ludzie pijący więcej kawy mają mniejsze ryzyko zachorowania na czerniaka. Optymalna ilość to cztery filiżanki dziennie – tyle wystarczy, żeby obniżyć ryzyko o 20 procent.

Życzymy dużo słońca i umiejętnego korzystania z jego właściwości.

Źródło: https://www.womenshealth.pl/uroda-styl/Zdrowe-opalanie-8-faktow-ktorych-nie-znalas,10973,1

  • TAGI: 
    • #ŻYJ AKTYWNIE: ŻYJ AKTYWNIE
    • #ENERGIA
    • #ENERGY
    • #NATURA
    • #NATURAL
    • #LIFESTYLE
    • #STYL ŻYCIA
    • #TRENING
    • #SPORT
    • #AKTYWNOŚĆ
    • #ACTIVE
    • #FIT
    • #OPALANIE
    • #ZDROWIE
  • OCEŃ

REKLAMA